• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Blenda

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
8 Mars 2019
Meddelanden
480
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
Om det står ett belopp KFM ska dra och ett förbehållsbelopp du ska behålla så är det inte maxbeslut.
Ok tack det gör det. Däremot stämmer inte min lön med vad jag redovisade. Min lön är enligt dem 1671 kr högre. Den summan de ska dra går inte ihop med mitt förbehållsbelopp då?! Är det nåt jag missar?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Ok tack det gör det. Däremot stämmer inte min lön med vad jag redovisade. Min lön är enligt dem 1671 kr högre. Den summan de ska dra går inte ihop med mitt förbehållsbelopp då?! Är det nåt jag missar?
Det var samma för mig och det verkar som om dom räknar ett snitt 6 månader bakåt. Nackdelen med det är ju då att man måste tjäna mer extra för att få behålla nåt extra. Men du får alltid behålla förbehållet. Då får dom dra mindre bara.
I mitt fall har dom räknat lön på 20000:- efter skatt. 13000:- i förbehåll, 7000:- i utmätning. Skulle jag tjäna mer än dom här 20000:- får jag behålla extra.
 

Blenda

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
8 Mars 2019
Meddelanden
480
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
Det var samma för mig och det verkar som om dom räknar ett snitt 6 månader bakåt. Nackdelen med det är ju då att man måste tjäna mer extra för att få behålla nåt extra. Men du får alltid behålla förbehållet. Då får dom dra mindre bara.
I mitt fall har dom räknat lön på 20000:- efter skatt. 13000:- i förbehåll, 7000:- i utmätning. Skulle jag tjäna mer än dom här 20000:- får jag behålla extra.
Ok då förstår jag. Jag har jämkat och därav fått ut lite mer. Den är avslutad nu så den extrainkomsten kommer inte vara aktuell längre.. men ok då vet jag. Tack för svar
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Min plan för att ta mig ur mina skulder och ha det okej under tiden:

* Jämka 2024, får förhoppningsvis behålla ca 1500:- extra per månad på det sättet.
* Börja studera vid sidan om jobbet juni 2024. Ta så mycket CSN jag kan (mtp fribelopp). Ha mer pengar varje månad än förbehållsbeloppet och på så sätt kunna leva bättre och göra riktade betalningar på mindre skulder (dom är ganska många).
* Alternativen gå upp i arbetstid och/eller söka skuldsanering finns också kvar för lite längre fram, beroende på hur det hela utvecklar sig.

Jag är härmed klar. Jag har kommit till punkt och vet hur jag vill och kommer göra. Nu behöver jag en tid utan konstant sökande efter nya lösningar. En tid att få vila i det som blev. För jag känner att all denna oro och ovisshet som varit tagit mer på krafterna än jag förut förstått.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 043
Mottagna reaktioner
560
Poäng
597
Min plan för att ta mig ur mina skulder och ha det okej under tiden:

* Jämka 2024, får förhoppningsvis behålla ca 1500:- extra per månad på det sättet.
* Börja studera vid sidan om jobbet juni 2024. Ta så mycket CSN jag kan (mtp fribelopp). Ha mer pengar varje månad än förbehållsbeloppet och på så sätt kunna leva bättre och göra riktade betalningar på mindre skulder (dom är ganska många).
* Alternativen gå upp i arbetstid och/eller söka skuldsanering finns också kvar för lite längre fram, beroende på hur det hela utvecklar sig.

Jag är härmed klar. Jag har kommit till punkt och vet hur jag vill och kommer göra. Nu behöver jag en tid utan konstant sökande efter nya lösningar. En tid att få vila i det som blev. För jag känner att all denna oro och ovisshet som varit tagit mer på krafterna än jag förut förstått.
Jämka är guld. Har givit mig ca 3000kr extra I månaden som jag sedan själv gjort riktade betalningar me.

Lycka till!
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Jämka är guld. Har givit mig ca 3000kr extra I månaden som jag sedan själv gjort riktade betalningar me.

Lycka till!

Tack! Har du börjat jämka under löneutmätning och KFM har inte tagit dom pengarna? Tänker hur det fungerar när man då lämnar nya inkomstuppgifter osv, men det kanske bara går på före skatt?
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 043
Mottagna reaktioner
560
Poäng
597
Tack! Har du börjat jämka under löneutmätning och KFM har inte tagit dom pengarna? Tänker hur det fungerar när man då lämnar nya inkomstuppgifter osv, men det kanske bara går på före skatt?
Jag jämkade innan löneutmätningen. Det står i mitt beslut stt jag jämkar men jag har alltid fått behålla dem pengarna.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Ni som har hamnat hos Kronofogden och fått löneutmätning. Särskilt ni som har större skulder och inte vet om och när en skuldsanering eller skuldfrihet blir möjlig. Kan ni känna igen er i att man tänker på ekonomin 24/7? Blir det bättre efter en tid på löneutmätning när man vant sig? Sista året känns som om allt har kretsat kring ekonomi och att det eskalerat nu när det slutat med löneutmätning. Så trött på det. Tänk att kunna vakna och fundera på vad man vill äta till frukost eller vad man ska göra idag, istället för hur mycket man har på kontot, om man ska klara månaden, vad man kan göra för att få det bättre osv.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp